Ranczopedia
Advertisement

Babcia Lucy (zm. ok. 2002[1]) (Danuta Szaflarska) – epizodyczna postać serialu Ranczo, pojawia się tylko w pierwszym odcinku I sezonu, jako duch we śnie Lucy. Jest babcią Amerykanki i to ona zapisała jej w spadku dworek w Wilkowyjach.

Przed akcją serialu

Babcia była bliską przyjaciółką Zielarki. Pozwoliła Kusemu zamieszkać w kanciapie koło dworku, gdy ten stracił cały dobytek w pożarze. Jakub z wdzięczności pomagał starszej pani.

Za życia była bardzo poważaną mieszkanką Wilkowyj i wiele osób wyraża się o niej ciepło i z szacunkiem.

Ostatni raz widziała się ze swoją wnuczką, kiedy ta miała 10 lat.

Seria 1

Występuje jako duch w śnie Lucy tylko w pierwszym odcinku I sezonu. Pod jej wpływem Amerykanka postanawia zamieszkać w Wilkowyjach na stałe.

Kwestia babci-prababci Lucy

Kwestia tego, czy opisywana postać była babcią czy prababcią Lucy, jest problematycznym i sporym niedociągnięciem w scenariuszu.

Słowa prababcia i babcia są zamiennie używane w I serii przez wiele postaci, w tym przez samą Lucy. Dziadek Amerykanki – a mąż opisywanej w artykule kobiety – nie został nazwany pradziadkiem[2].

Na przykład słowa prababcia używają: Jerry (w odc. 1 Spadek) oraz babka (w odc. 5 Wieść gminna). Zielarka przedstawia się Amerykance słowami: „Ja prababci twojej przyjaciółka jestem, odkąd my jeszcze dzieciaczkami byli”. Jednak zdanie później babka stwierdza: „Śmierć nagle ją znalazła, bo zdrowa przecież jeszcze osoba była”.
Natomiast słowa babcia używa sama Lucy w odc. 1 Spadek w rozmowie z Więcławską: „A… Babcia mi się śniła”.

Prababcia

Z wielu wypowiedzi, a także innych przesłanek wynika, że chodzi jednak o prababcię, a nie o babcię Lucy, co potwierdzają następujące fakty:

  • Używanie zamiennie słów „prababcia” i – dla uproszczenia – „babcia” w potocznej mowie zdarza się często. Nie ma natomiast żadnego uzasadnienia dla nazywania babci prababcią. Ta uwaga dotyczy również dziadka. Jest to najpoważniejszy argument za przyjęciem, że chodzi o prababcię, a nie babcię Lucy.
  • Kusy (w odc. 3. Ksiądz z inicjatywą) wspomina, że ziemianka w przydworcowym ogrodzie jest przedwojenna i zbudował ją „starszy pan”, którego nazywa też „dziadkiem panienki Lucy”. Skoro tak, to „starszy pan” musiał być dorosły już w tamtym czasie, a to również wskazuje na to, że był pradziadkiem panny Wilskiej[3].
  • Odkąd „starsza pani” została wdową, przestała sobie radzić w gospodarstwie, wymagała stałej pomocy, a dworek przez lata powoli popadał w ruinę[4]. To wskazuje, że w chwili śmierci (która nastąpiła nie mniej niż 3 lata przed pojawieniem się Lucy w Wilkowyjach) była w zaawansowanym wieku. Można przyjąć, że zmarła mając co najmniej 84 lata.
  • Wiek prababci w chwili śmierci wynika też z wieku Lucy. Amerykanka pojawia się w serialu mając ukończone 31 lat. Mając na uwadze wiek, w jakim kobiety w I połowie XX wieku zwyczajowo rodziły dzieci (18-21 lat) – jej prababcia mogła mieć w chwili narodzin Lucy od 58 do 63 lat. Oczywiście można przyjąć, że w tej rodzinie wszystkie kobiety rodziły dzieci późno – w wieku ok. 30 lat, ale jest to mało prawdopodobne. Licząc od roku 2005 (rok powstania scenariusza 1 sezonu) przypuszczalny rok urodzenia prababci należałoby szacować między 1913 a 1918. Wcześniejsze daty raczej należy wykluczyć ze względu na słowa Babki, według której prababcia Lucy była jeszcze „stosunkowo młoda” w chwili zgonu, co wskazuje, że nie miała jeszcze 90 lat.

Wątpliwości – czy to jednak babcia?

  • Zielarka deklaruje, że przyjaźniła się z babcią Lucy w okresie dzieciństwa. Z pozoru wydaje się, że Babka jest za młoda, aby w dzieciństwie przyjaźnić się z prababcią Lucy, należy jednak mieć na uwadze, że w przeszłości (aż do lat 60. XX w.)  dzieci zwyczajowo spędzały czas wspólnie, nawet przy sporych różnicach wieku (zwłaszcza w wiejskich społecznościach), tym bardziej że wiele z nich miało pod opieką młodsze rodzeństwo. Zatem prababcia Lucy mogła być sporo starsza od swojej przyjaciółki (10-13 lat) i nie stanowiło to żadnej przeszkody w przyjaźni.
    • Tutaj nasuwa się jednak kolejna wątpliwość. Gdyby przyjąć lata urodzenia 1913–1918 – babcia Lucy w 2005 roku miałaby od 87 do 92 lat. Babka zielarka jest w serialu kobietą w nieznanym wieku. Co prawda na starej stronie TVP[5] było podane, że zielarka w momencie rozpoczęcia I serii Rancza ma 80 lat, jednak widnieje tam jej nieaktualna biografia (pod nazwiskiem Alina Hadziukowa) – a sama strona jest niewiarygodna wobec faktów z serialu. Gdyby Babka była tylko około 10 lat młodsza od babci Lucy, w I serii miałaby około 80 lat (byłaby pewnie troszeczkę młodsza od Jana Japycza, urodzonego w 1921 roku), a pod koniec serii X dobiegałaby już 90 lat – byłaby prawdopodobnie starsza nawet od Stacha Japycza, co nie pasuje do jej wizerunku w serialu. Co bardziej realne – można założyć, że Zofia w chwili startu I serii Rancza ma około 70 lat[6]. Trudniej więc uwierzyć w to, że młodsza o 20 lat zielarka znałaby się „odkąd my jeszcze dzieciaczkami byli” z prababcią Lucy – która w momencie urodzenia babki byłaby w wiejskiej społeczności zupełnie dorosłą kobietą, być może posiadającą już męża i własne dziecko. W takim wypadku zielarka mogła od dzieciństwa przyjaźnić się tylko z babcią Lucy.
  • Babka stwierdza, że prababcia zmarła nagle i niespodziewanie „bo zdrowa przecież jeszcze osoba była”. Z punktu widzenia Babki starsza pani, która nie cierpiała na żadną chorobę, mogła być zdrowa czy młoda w tym znaczeniu, że miała szanse żyć w zdrowiu jeszcze kilka lub kilkanaście lat. Ponadto Babka w chwili, gdy to mówi, sama prawdopodobnie jest już po siedemdziesiątce, więc jej subiektywna ocena „młodości” może być nieco inna niż większości ludzi.
    • Kontrargumentem może być to, że babkę zielarkę – jako osobę żyjącą najbardziej w zgodzie z naturą spośród wszystkich serialowych postaci – śmierć kobiety w podeszłym wieku aż tak dziwić nie powinna. Można również polemizować, czy wyrażenie „śmierć ją nagle znalazła, bo zdrowa jeszcze przecież osoba była” pasowałoby do opisu 84-89-letniej starszej pani. Gdyby chodziło o mniej więcej równolatkę zielarki (a więc babcię Lucy), czyli osobę około 70-letnią w chwili śmierci, cytat ten zdecydowanie pasowałby lepiej.
  • Babka, opiekując się Dorotką w odc. 47. W samo popołudnie, zwraca się do dziecka słowami: „Gdyby twoja prababcia mogła cię zobaczyć!”, co wskazywałoby, że mowa o babci Lucy, a nie prababci. Zakładając, że Zielarka ma na myśli dawną właścicielkę dworku (czyli prawdopodobnie prababkę Lucy), tego sformułowania raczej nie należy odczytywać dosłownie (powinno być „praprababcia”), a potocznie, tym bardziej, że kobieta zwraca się do niemowlęcia.
    • Trudno jednak powiedzieć, czy właśnie w odcinku 47. scenarzyści nie chcieli załatać błędu i dużego niedopowiedzenia z serii I.
  • W wyjaśnieniu zagadki nie pomaga niestety również scena z odcinka 65. Pakt z czartem, gdzie Lucy daje pierścionek Witebskiemu[7], jednocześnie mówiąc, że to „biżuteria po babci”. Nie wiadomo jednak, czy w tym momencie chodziło „babcię/prababcię” – właścicielkę dworku, Lucy bowiem zapewne miała także babkę po drugim z rodziców, a nie wiemy, po której konkretnie ze swoich przodkiń odziedziczyła ów pierścionek.

Wątpliwości wiążące się z rodzicami Lucy

  • Kolejnym wątkiem, który wprowadza wątpliwości, jest wątek rodziców Lucy. Proboszcz Kozioł (mający wgląd np. w księgi parafialne) dopytywał dokładnie tylko o rodziców Amerykanki[2] – czyli dziadków musiał znać osobiście lub mieć o nich wpisy w kościelnych księgach. Wilska urodziła się już w USA, stąd można brać pod uwagę dwa scenariusze – pierwszy zakłada, że jej babcia i dziadek zostali w Wilkowyjach, a wyjechali sami rodzice (lub sam rodzic) (w bardzo młodym wieku i na pewno przed rokiem 1974). Drugi scenariusz obejmuje wersję, że w dworku zostali pradziadkowie Lucy, a do Stanów udał się już ktoś z pokolenia dziadków.

Ciekawostki

  • Z wypowiedzi zielarki wynika, że Babcia umarła niespodziewanie (cytat powyżej).
  • Z wypowiedzi Lucy w odc. 1. Spadek wynika, że jej babcia umarła (około) 3 lata przed rozpoczęciem akcji serialu. Amerykanka mówi, że agencja nieruchomościowa szukała jej od 3 lat w sprawie spadku-dworku, więc mniej więcej od takiego czasu Babcia Lucy nie żyje.
  • W filmie „Ile waży koń trojański?”, gdzie główną bohaterkę Zosię grała Ilona Ostrowska, czyli serialowa Lucy, Danuta Szaflarska również wcielała się w rolę, początkowo zmarłej, ukochanej babci głównej bohaterki. Zarówno w Ranczu, jak i w tym filmie, babcią była Danuta Szaflarska, a jej wnuczką Ilona Ostrowska.
  • Danuta Szaflarska, odtwórczyni roli babci, zmarła 19 lutego 2017 roku, dokładnie 84 dni (2 miesiące i 22 dni) po wyemitowaniu ostatniego odcinka Rancza.

Drzewo genealogiczne postaci

Sokołowscy.png

Cytaty

  • „Dzień dobry Lusiu” – do Lucy we śnie

Cytaty o Babci Lucy

  • „Ja prababci twojej przyjaciółka jestem, odkąd my jeszcze dzieciaczkami byli, aż do jej śmierci. Śmierć nagle ją znalazła, bo zdrowa przecież jeszcze osoba była.”babka zielarka

Zobacz też

Przypisy

  1. patrz dział Ciekawostki
  2. 2,0 2,1 odc. 3 Ksiądz z inicjatywą
  3. wymieniony mężczyzna mógłby być jednak faktycznie dziadkiem Lucy. Wytłumaczeniem faktu, że już przed II wojną światową był on osobą dorosłą mogłaby być duża różnica wieku między nim a małżonką – w tym wypadku domniemaną babcią Lucy. To tłumaczyłoby też, dlaczego zmarł aż 20 lat przed swoją żoną – według informacji z odc. 1 Spadek.
  4. tak wynika ze słów Mroczka i Kusego w odc. 1 Spadek
  5. http://web.archive.org/web/20110823105525/http://www.tvp.pl/seriale/komediowe/ranczo/bohaterowie
  6. Grażyna Zielińska – odtwórczyni roli Zielarki miała 53 lata w 2005 roku, czyli w momencie kręcenia I serii Rancza – przyp. red.
  7. który potrzebował pierścionka, aby oświadczyć się Francesce
Postacie
Główne Lucy WilskaKusyPaweł Koziołks. Piotr Kozioł
Pierwszoplanowe CzerepachHalinaKlaudiaDudaLodziaWitebskiWięcławskiWięcławskaWezółPolicjantWioletkaKingaJan JapyczStachMichałowaSolejukSolejukowaHadziukHadziukowaPietrekJolaks. Robertks. Maciej
Drugoplanowe DyrektorkaWezółowaBabkabp SądeckiFrancescaMonikaOlaPolakowskiMyćkoWargaczJagnaMarianekSzymekKasiaJędrzejWojtekWeronkaMarek KaratJakub
Epizodyczne DorotkaJasiekRysioMuniekZbyszekPółkotJerryMroczekBabcia LucyPaulStolarkiewiczBelgijkaZygmuntZbyszkoŁukasz BarańskiGufiZdrapekSchymallaCiotkaWeronika WięcławskaKaoWojewodaGrażynavan der WellPręgaHryćkoWięcekWinieckiBąkIgnaczakBorczukBartkowiakKusibaToniNamRembikJulkaKlugeNotzekMarysiaSkinVitoKurawskiMazurPopieluchMartaBieżunWargaczowaMyćkowaZosiaMatka ZosiProfesorGumkoDzikiMatematykBiolożkaFizyczkaChemiczkaGeografkaHistorykBacułaZielińskiGabrielskiKowalskiŁukasz (reżyser)LeśnikSzef partiiSekretarz partiiDziennikarzNaczelnyRomanPatrycja ZwinekTobasikPrezydent Miłoszewski
Zwierzęta Hot Dog