Ranczopedia
Advertisement

Hadziuk, Pietrek i bimber

Bimber (samogon, krzakówka) – napój alkoholowy produkowany najczęściej w warunkach domowych. Ze względu na prostotę wykorzystywanego sprzętu otrzymywany przez destylację okresową (w odróżnieniu od destylacji ciągłej w gorzelniach przemysłowych) zacieru z fermentacji alkoholowej. Zależnie od surowców i sposobu oczyszczania bimber różni się zapachem i smakiem. Najczęściej otrzymywany z najtańszych produktów (zboże, ziemniaki, cukierki, cukier, melasa) bez dodatkowej rektyfikacji jest bezbarwny i ma ostry, nieprzyjemny zapach – ale oczyszczony, najczęściej węglem aktywnym, występujący w mieszankach (np. w ajerkoniaku) daje wrażenie smaku zwykłego spirytusu. Często uszlachetniany jest dodatkiem soków owocowych lub leżakowaniem.

Bimber w serialu Ranczo

Bimber pędzili m.in. Pietrek z HadziukiemKusy (poczęstował tym trunkiem Lucy w pierwszą jej noc w Wilkowyjach) i Wargacz.

Trunek ten określany jest przez Księdza proboszcza jako miejscowy szatan. Mroczek zaś określa ten trunek jako naszą domową whisky.

W odcinku 77. Przywódce podczas prostestu wilkowyjskich chłopów przed urzędem gminy Solejuk, Myćko i Wargacz częstują owym trunkiem zmarzniętą Lucy, która nie rozumiejąc sensu protestów postanowiła spędzić trochę czasu z uczestnikami pikiety.

Zobacz też