Ranczopedia
Advertisement

Sokule na mapie. Kliknij, aby powiększyć

Sokule z satelity. Kliknij, aby powiększyć

2515454.png

Dworek Lucy - okazały dom z dużym ogrodem i sadem w typie XIX-wiecznego dworku szlacheckiego[1], który Lucy Wilska dostała w spadku po swojej babci. To właśnie w nim postanowiła osiedlić się na stałe.

Stali lokatorzy

Byli lokatorzy

Historia dworku

Przed akcją serialu

Dworek ten zamieszkiwała powszechnie szanowana babcia Lucy wraz ze swoim małżonkiem. Dziadek Amerykanki zbudował na terenie ogrodu przyległego do dworku solidną ziemiankę, w której podczas II wojny światowej ukrywała się z powodzeniem cała żydowska rodzina[2]. Mężczyzna zmarł na 20 lat przed śmiercią żony[3]. Natomiast po śmierci babci Lucy agencja nieruchomości szukała Amerykanki przez 3 lata w sprawie spadku[3].

Podczas akcji serialu

Chętnym na zakup dworku od przyjezdnej dziedziczki był wójt Kozioł, ponieważ jego żona - Halina upatrzyła sobie właśnie ten dom jako idealny dla córki - Klaudii. Lucy, ostrzeżona w porę przez Więcławską, Mroczka i Kusego, ale także oczarowana pięknem domostwa, postanowiła nie sprzedawać dworku i zamieszkać w nim na stałe.

Remontu dworku podjął się Andrzej Więcławski wraz z ekipą remontową, w której udział miał m.in. Patryk Pietrek.

Pomieszczenia widoczne w serialu

  • Korytarz
  • Salon z jadalnią
  • Kuchnia
  • Sypialnia Lucy i Kusego
  • Pokój Kingi
  • Gabinet
  • Pracownia Kusego
  • Łazienka
  • Piwnica

Postacie odwiedzające dworek

W serialu Ranczo

W filmie Ranczo Wilkowyje

Postacie nocujące lub mieszkające krótkotrwale w dworku

W serialu Ranczo

W filmie Ranczo Wilkowyje

Ciekawostki

  • W realiach serialowych najpewniej jednym z najbliżej sąsiadujących z dworkiem domostw jest chałupa Solejuków. Widać to dobrze w odc. 47 W samo popołudnie, kiedy do sypialni Lucy i Kusego dochodzi bardzo wyraźny odgłos wybuchu, który został spowodowany podpaleniem samochodu dostawczego u Solejuków.
  • W rzeczywistości Sokule - czyli miejscowość, w której jest położony dworek - jest oddalona o około 130 kilometrów od Jeruzala, czyli trzonu serialowych Wilkowyj.

W rzeczywistości

Historia i stan obecny

Dwór w Sokulach wybudowany został w pierwszej połowie XVIII wieku. W XIX wieku był własnością rodziny Lubieńskich, a następnie Sobańskich. Od 1930 roku należał do Józefa Gutkowskiego. W czasie II wojny światowej ukrywali się w nim żołnierze Armii Krajowej.

Wczytywanie mapy…

W roku 1988, od córki ostatniego właściciela, rezydencję odkupił Jerzy Petelicki. Do niedawna dworek posiadał nowsze dobudówki i wysunięty przedsionek umieszczony w elewacji frontowej. Dobudówki zostały jednak usunięte, a przedsionek zamieniono na portyk z pękatymi kolumnami toskańskimi.

Jest to budowla murowana z cegły i otynkowana, parterowa, wzniesiona na planie prostokąta, z mieszkalnym poddaszem, pokryta wysokim dachem czterospadowym z symetrycznie rozmieszczonymi oknami. Elewacja frontowa jest siedmioosiowa z jednoosiowym nowszym portykiem, który umieszczony jest w miejscu wcześniejszego zabudowanego przedsionka. Portyk wsparty jest na dwóch kolumnach toskańskich, zwieńczony półszczytem z zakopiańskim motywem promieniście rozchodzących się listew. Cały budynek skomponowany jest w duchu klasycyzmu z elementami stylu zakopiańskiego. Do dworu wiedzie stara aleja kasztanowa.

Dwór oraz jego wnętrza posłużyły za scenerię między innymi do filmu “Noce i dnie” (jako dom Niechciców w Krępie), oraz popularnego serialu “Ranczo”. W 2010 r. kręcono tam sceny do spektaklu "Przerwanie działań wojennych" w reżyserii Juliusza Machulskiego. Budynek grał dwór w Ożarowie, gdzie podpisano akt kapitulacji Powstania Warszawskiego. Obiekt jest własnością prywatną i nie jest udostępniony do zwiedzania.

Dojazd

Sokule, to wieś położona na terenie powiatu żyrardowskiego, na zachód od miasta. Można dojechać bezpośrednio z Żyrardowa (wyjazd ulicą Żeromskiego), bądź od drogi nr 50 (Żyrardów -Sochaczew). W Wiskitkach należy kierować się na Sokule.[4]

Przypisy

Advertisement