Ranczopedia
Advertisement

Kuria (właśc. kuria biskupia lub diecezjalna) - zespół kolegialnych urzędników duchownych; ogół instytucji zarządzających Kościołem na czele z biskupem, w mowie potocznej - miejsce "urzędowania" biskupa danego dekanatu.

W serialu Ranczo często wspominana jest kuria archidiecezji lubelskiej. Biskupem ordynariuszem tej kurii jest bp Sądecki, a od ostatniego odcinka serii VIII biskupem pomocniczym zostaje także ks. Kozioł.

Przed pojawieniem się w serialu w kurii pracował jeden z wilkowyjskich wikarych - ksiądz Robert.

Kuria w serialu

W serii II do Wilkowyj na zasłużony odpoczynek przyjeżdża pracujący w kurii w Lublinie biskup Sądecki, którego pragnieniem jest przebywanie na urlopie incognito, lecz wkrótce cała wieś wie o przyjeździe biskupa.

W serii III kuria zostaje wspomniana przy okazji sporu odnośnie odbudowy Country Clubu, który został spalony w wyniku wadliwej instalacji elektrycznej. Michałowa i inne kobiety ze wsi piszą do wójta petycję o zaniechanie odbudowy knajpy, a odpisy wysyłają do powiatu, województwa i kurii. Po tym, jak proboszcz ogłasza swój zamiar wyjazdu na misję do Afryki, decyzją kurii ksiądz pozostaje w Wilkowyjach, a do pomocy zostaje mu przysłany ks. Robert - wcześniej pracownik kurii i osobisty sekretarz bpa Sądeckiego.

Pomiędzy serią V a VI za sprawą kurii dotychczasowy wikary wyjeżdża na studia do Rzymu. Powoduje to wielkie niezadowolenie proboszcza i Michałowej, a ta ostatnia daje temu wyraz w rozmowie telefonicznej przeprowadzonej z księdzem pracującym w lubelskiej kurii. W serii VI decyzją kurii do wilkowyjskiej parafii zostaje oddelegowany ks. Maciej - nowy wikary.

W serii VII propozycję pracy w kurii w Lublinie otrzymuje gospodyni proboszcza, ale odmawia z przyczyn rodzinnych - kobieta nie chce zostawiać męża samego.

Ostatni odcinek serii VIII przynosi dla wsi niezwykłą nowinę - proboszcz Wilkowyj zostaje bowiem biskupem pomocniczym archidiecezji lubelskiej.

Postacie bezpośrednio i pośrednio związane z kurią

Ciekawostki

Zobacz też

Advertisement